GEMEENTE TRAM NIJMEGEN

Introductie

Stadsvervoer in

Nijmegen

Al het andere

Streekvervoer rond

 Nijmegen

Het secundaire railvervoer in Nijmegen en omstreken

 

 

 

Voor een trambelangstellende is het voltooide verleden van het secundaire railvervoer in Nijmegen en omstreken een waar luilekkerland, waarvan ik gelukkig nog een klein stukje heb mogen meemaken.

 

Door middel van het bovenstaande menu kunnen alle onderwerpen uit deze geschiedenis worden benaderd; hieronder volgt een beknopte beschrijving hiervan.

 

 

 

 

 

Introductie

 

Bij jeugdherinneringen geen handleiding "Hoe word je tramfanaat", maar wel de persoonlijke herinneringen aan het Nijmeegse trambedrijf.

 

Vanaf het stoppenzetten van de tramexploitatie heeft de Gemeente Tram Nijmegen mij altijd op één of andere manier bezig gehouden en het gedachtenspel 'Wat zou er gebeurd zijn, als de GTN niet was opgeheven' heeft uiteindelijk geleid tot het modelbouwproject 'Gemeente Tram Waelstede', waarin wordt getracht de ontwikkeling in trammaterieel weer te geven vanaf de gemoderniseerde motorwagen GTN 40 tot aan de lagevloertrams van BRENG.

Bepalende hierbij zou de eeuwig terugkerende discussie zijn geweest, afhankelijk van de politieke kleur van het college van B&W: opheffen of investeren?, hetgeen dan weer geleid zou hebben tot aanschaf van nieuwe trams, dan wel van tweedehandsjes, om de al maar stijgende vervoersvraag te kunnen bijhouden...

 

 

 

 

Stadsvervoer in Nijmegen

 

De Nijmeegse Tramweg Maatschappij (NTM) exploiteerde met paarden- en stoomtrams een stadstramnet met uitlopers naar de omliggende dorpen Neerbosch, Beek en Berg en Dal, was eigenaar van de Nijmeegsche Machinefabriek en was gelieerd met de Stoomtram Maas & Waal.

 

De Gemeente Tram Nijmegen (GTN) volgde de NTM stoomtrams op en exploiteerde drie elektrische tramlijnen in Nijmegen, waaronder het beroemde Bergspoor. Ook exploiteerde de GTN een kolentram tussen de Waalkade en de gasfabriek.

 

De tram van de GTN werd in Nijmegen opgevolgd door de trolley- en dieselbussen van de Centrale Vervoers Dienst (CVD).

 

Aan het eind van de jaren '80 zijn er pogingen ondernomen om in Nijmegen een Museum Tram Nijmegen te exploiteren.

 

En toen kwamen de Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV) plannen; eerst een geleide (trolley)bus, om halverwege 2007 te worden omgezet in echte tramplannen. Om financiële redenen zijn de plannen uitgesteld tot de periode 2020 - 2030.

 

 

 

 

Streekvervoer rond Nijmegen

 

De Stoomtram Maas & Waal (M&W) was nauw verwant met de NTM en exploiteerde de tramlijn van Nijmegen naar Wamel, via Druten.

 

De Maas Buurtspoorweg (MBS) exploiteerde de tramlijn Nijmegen - Venlo via Gennep en werd in de jaren '30 beroemd om haar diesel-elektrische motorwagens.

 

De Betuwsche Stoomtramweg Maatschappij (BSM) verbond Nijmegen, vanaf de veerstoep in Lent, met Arnhem tot aan de schipbrug in Elden, zowel via Elst, als via Bemmel en Huissen.

 

De Klever Strassenbahn verbond Nijmegen, vanaf de grens in Beek, met Kranenburg en Kleve en zelfs met Emmerich (veerstoep).